måndag 6 april 2009

Första dagen!

Första dagen avklarad!
Sumering? Detta verkar hur coolt som helst!
Tänkt jag skall beskriva i princip hur min dag sett ut:

Började skolan klockan 8 i den "stora" konserthallen.
Där delade de sen in folket i grupper beroende på namn, jag som tydligen står inskriven som Tillander PlanefeldL (!) hamnade under T, så jag fick gå upp en våning för att hämta ut mitt schema.

Då är det intressanta, hur var schemat?!
Rätt soft. Börjar klockan 11 Mån och Ons, 5 timmar håltimma på tisdag och sen ledig fredagar.
Dock så hänger det rätt mycket på självstudier, så jag hoppas att jag får diciplinen att öva mycket.

Första lektionen jag hade var Fretboard Basics I.
Rätt roligt, aldrig suttit i skolan med typ 15 basister runt mig där alla följer en lärare som också spelar bas!
Första lektionen handlade om Major Scales.
Jag tror skolan är uppbyggd lite så att, tar dagens lektion som exempel, att de lär ut Major Scale-mönstret.
Visar hur man får fram dem, vilka fingrar man skall använda.
Sen är lektionen klar, dock vill de nog att när de väl visat dem, så skall man vidarutveckla dem själva.
Beroende på hur mycket arbete du lägger ner på den, desto bättre betyg osv.
Betygs sätt på utveckling tydligen. Fortfarande lite suddigt, lär dock klarnas upp snart.

Nästa lektion var Bass Reading I.
Inte som jag trodde, vi satt mest och klappade olika takter och övade koordinationer.
Denna kursen leder väl till något bra, antar jag.

-LUNCH-

Playing Technique I.
Denna lektionen hade vi med han som är Director för basprogrammet, Alexis Skljarevski.
Han som jag satt med på registration, hur som helst är han sjukt duktig.
Lektionen började också med simpla saker. Kan snabbt inflika att allt är super enkelt i början, men ökar fort.
Lektionen gick ut på att vi jobbade med högerhanden.
Rätt teknik för anslag, hur man skulle hålla handled och lite sånna saker.

Sista lektionen var Brazilian Bass.
Vi spelade och igenom lite Bossa Nova. Gick igenom hur man spelar simpel bas (lite basic sådär som alla lärare skämtar om...).
Gick igenom hur spöknoter och hur man kunde lägga in dem.

Sen vart det slut.
Vart sjukt trött hela dagen, fått kämpa för att hålla mig vaken.
Och då är jag inte trött för att det var tråkigt, utan för att helgen tar ut sitt!
Lagade middag nyss, gjorde en rätt stor rätt av nudlar, stekt kycklingfilé samt lite stekta grönsaker.
Tror det räcker till lunch och kvällsmat imorn också, så nu jävar, kocken är född!

Nu är klockan 22.04, blir att köra lite snabba övningar, sen kanske se ett South Park avsnitt sen sängen.
Börjar 9 imorgon med Harmony & Theory I, kan nog uppdatera lite hur det var också.
Kan köra så att jag bloggar om kurserna nu första veckan, så ni vet vad jag gett mig in på.

Sov gott (god morgon?) på er där hemma!
Micke

2 kommentarer:

  1. bra att du lärt dig laga mat :D vilken tid slutar du på dagarna då? <3

    SvaraRadera
  2. Nu får du se till att anstränga dig lite mer då! =)
    Skönt att det börjar rulla igång nu antar jag.

    Låter ju lite som att du slutar kring 3pm - 5pm.

    SvaraRadera