tisdag 7 april 2009

Två solida!

Ny dag, nya lektioner.
Idag hade jag den sega håltimman på 5 timmar.
Eller, seg och seg, har ju 10min promenad till lägenheten så jag passade på att både käka lunch, duscha, skypa med folk där hemma och spela lite.
Skall försöka använda håltimmarna till att plugga, så som Elin gjorde. Man tjänar massa tid på det.

OK, liten kort presentation av dagens tre lektioner jag hade:
Först ut var Harmony & Theory I som jag nämnde igår.
Läraren som vi hade, som vi också hade på följande lektion, var hur cool som helst.
Maurice heter han, rock-basist med riktigt skön attityd.
Lektionen var ungefär som vanlig musikteori på gymnasiet, började med lite noter och så, namn på dem, G och F-klaverna osv.
Kommer i princip inte ihåg någonting då jag (tyvärr) inte använder noter, så det är skönt att få det uppdaterat.

Samma rum, samma lärare, fast nästa lektion var Ear Training I.
Antar att jag inte behöver förklara så mycket vad den lektionen gick ut på?
Han spelade skalor, vi sjöng till skalor, övade intervaller osv.
Övade ganska mycket på 1-5-8.
Alltså grundton, kvint och oktav.

-Rast-

Klockan 4 började Blues Bass.
Såg fram emot den, dock gick man igenom saker jag kunde sen innan.
Bluestolvan, basic-basgång osv.
Något jag inte alls är van vid nu är att rabbla alla höjda och sänkta toner på engelska.
Läraren, Alexis (beskrivit vem det är) ber <insert random student> rabbla olika toner, och det är inte jag van vid.
F-sharp/G-flat, C-sharp/D-flat osv, istället för Fiss och Ciss som vi säger.
Det är nog bara en vanesak.

Nu har jag bara tre lektioner kvar som är nya, har vissa lektioner två gånger i veckan.
Det är Bass Rythm Section Workshop I, Private Lesson samt Jazz Bass.
Har Bass RSW I imorgon, de andra två på torsdag.
Kan bli så att jag uppdaterar på torsdag igen om det inte händer något jättespännande.

Kan skriva upp när jag börjar och slutar på dagarna.
Detta blir inklusive raster och sånt, så dagarna är inte riktigt så jobbiga.

Mån: 11 am -05 pm
Tis: 09 am -05 pm
Ons: 11 am -04 pm
Tors: 09 am -04 pm
Fre: Ledig

Så alltså, de tillfällen som funkar för mig att skypa är i princip alla dagar utan torsdag.
Godnatt folk, imorgon är det en ny dag, nya möjligheter!
Det lät rätt fjolligt.

Micke

4 kommentarer:

  1. Hah, så du har kommit iväg nu!? :D Var längesen man hörde av dig, verkar som att allt är bra därborta! ^^ Miss ya! /Aku

    SvaraRadera
  2. bra med håltimmar är att man kan hjälpas åt (om det är fler än du som har det) så där hade ni ju kunnat lägga in tider för rep eller något? :P kram

    SvaraRadera
  3. you got mail!

    inte för att va elak, men.. byt bild

    puss

    SvaraRadera
  4. Har innte kollat på några daga men nu har jag läst ikapp mig! Du är en flitig skribent, det är kul att läsa! Ha det jätte bra! Själv håller jag på att förbereda mig för en resa - till blåkulla! ;-)

    SvaraRadera