tisdag 25 augusti 2009

Chris skriver igen!

Dags för ett andra och sista göstinlägg. Vad är det som har hänt, jo det ska jag berätta för er nu...
I fredags satte vi oss på Metron, tunnelbanan som går under Los Angeles. I siktet hade vi Universal Studios. Vi hade bestänt oss för att spendera dagen där.
Ett helt otroligt ställe, mängder av affärer redan utanför entren och det går lätt att spendera flertalet timmar där om man gillar shopping. Vi vandrade bara igenom komplexet. Konceptet påminner lite om Freeport i Kungsbacka för de som varit där.
Mikael köpte i vartfall ett par solglasögon innan vi gick och köpte entrébiljetter.

Väl inne tog vi den första attraktionen vi såg och i vårtfall blev det House of Horror, inte speciallt skrämmande om någon frågar mig. Det enda som fick mig att hoppa till lite var när människor utklädda till monster hoppade fram helt oförväntat och knuffade till mig.. Ganska säker på att Mikael håller med mig om detta!
Efteråt ställde vi oss i kön för Shrek 4D. Jag tänker inte avslöja vad det är för något, då några av er som läser kommer hit och antagligen vill gå dit.
Det fanns en Simpson attraktion, vilken var spännande. En typ av animated Roller Coaster.

Väl ute vart Mikael på lite halvkasst humör. Men jag antar att hans grinighet berodde på hunger. Denna hunger stod iaf näst på "att göra listan" så vi drog och åt mexikansk mat.
(Micke kommenterar: "Jag vart snurrig som fan, samt inte ätit eller druckit något direkt. Klart man bli grinig!")
Efteråt blev det Mumien och Jurassic Park. Drygt att vänta i de långa köerna, men det var inte värt att betala dubbelt så mycket, $129, för att få ett Star pass dvs. en biljett som gör att man får gå förre alla med den vanliga $69 biljetten. Det är mer värt att lägga $79 och få ett årskort och åka dit två gånger istället.

Vi såg även två andra live förställningar Creature from the Black Lagoon och Waterworld. Utav dessa två så var helt klart Waterworld det som var mest värt att spendera tiden på. En bra show som jag tycker är ett måste att se.


I lördags vart det BBQ uppe på taket hemma hos Phille och Aspen. Vi hade köpt med oss fläskfilé, öl och något mer. Ett tips för alla därute är att börja grilla medans det är ljust ute. Belysningen var bedrövlig där uppe och man såg inte riktigt om köttet var klart eller inte. Cameron lyckades iaf bra som grillmästare och köttet blev mycket mört och gott. Efteråt stack vi ner till deras lägenhet för lite mer festande.

Under söndagen drog vi ner till Santa Monica för jag kan inte åka hem innan jag fått bada i havet. Så vi gick runt nere i Santa Monica och kollade in piren för att därefter hitta ett vettigt ställe att äta på. Till slut hittade vi ett bra ställe vid namn Barney's Beanery de hade riktigt god Beef Quesadilla och den var inte särskilt dyrt heller. Mikael blev lite hysterisk och var bara tvungen att köpa en flaska Kenyanskt öl för $6.50.
Efteråt bar det av mot stranden så att jag skulle få göra mitt efterlängtade dopp i havet. Det var av svalkande.
Höga vågor och starka undervattensströmmar är ytterligare ett sätt att beskriva havet. Man behövde inte gå långt ut innan man lät kunde dras med utav strömmarna. Ena vågen, drygt 2-3 meter hög drog ner mig undervattnet. Det var lite läskigt måste jag säga då jag bara åkte med utan att kunna göra något förutom att fortsatt hålla andan. 5 sekunder senare släppte vågen mig och jag lyckades resa mig upp.
Det var då jag träffade på en annan amerikan vid namn Jorel och han tyckte jag var modig som vågade gå ut så långt som jag gjorde. Hans var betydligt större än mig och han berättade att han vågade inte gå längre ut själv då han drogs med av strömmarna och vågorna på samma sätt som jag gjorde.
I vartfall så lever jag än och om det var så farligt som jag trodde just då när jag drogs ned undervattnet kan jag ärligt svara på att det inte var. Det var mer en rädsla för stunden än någon direkt fara.
Jag hade det trevligt medans Mikael klagade på sanden, det är den snabbaste och enklaste förklaringen av detta... Bara en lång bussresa följt av 15 minuters promenad kvar tills dess att vi klev innanför dörren till lägenheten igen.


Måndagen hände inte så mycket bortsett från att Mikael hade spelning nere på The ViperRoom. De gjorde en riktigt bra spelning och det lät extremt bra, speciellt om man tänker på antalet rep de hade innan den stora dagen.

Nästföljande avslutades med att jag, Mikael och Brian åkte ner till The Groove för att äta in på ett ställe som hette Cheesecake Factory. Där beställde jag och Brian varsin hamburgare. Det var nog den största hamburgare jag ätit. När den kom inte på tallriken var den närmare 30cm hög. Jag skojjar faktiskt inte... Med ett leende på läpparna kan jag gott säga att sannolikheten för att jag skulle gått hungrig från det stället den kvällen är inextentiell.

Idag avslutade vi min resa med en BBQ nere vid poolen med en bunte trevligt folk.
När jag ser tillbaka på min tid här så kan jag konstatera att jag har fått se många saker och träffat många nya människor som jag aldrig tidigare trott att jag skulle träffa på. Så jag är helnöjd även om jag spenderat majoriteten av min tid i Hollywood.
Den lilla sägen som finns angående att det tar flera år att uppleva hela Los Angeles är sann. Det går inte att se allt på två veckor.

Med dessa ord avslutar jag mitt gästinlägg denna sista kväll innan jag reser hem.
Tack för mig och tack för att ni orkat läsa mina långa inlägg.
/Christian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar