måndag 17 augusti 2009

Första gästinlägget!

Då kommer första gästinlägget ifrån Chris.
En mer utförligare beskrivning av ett par dagar får man leta efter!
Det var Odysséen, Iliaden och Chris första dagar i L.A. Dock skriver han ju inte på daktylisk hexameter.
varsågoda!

"Min resa började kl 03.30 för att att göra mig i ordning och packa in väskan i bilen för att därefter ge mig av mot Landvetter.
När bagaget blivit in checkat börjar den långa väntan på flyget uppe bland alla små butiker. Till slut lyfte planet mot London och själva resan var igång. Efter totalt 15 timmars restid varav nästan 11 spenderades enbart på den sista långa flygningen mellan London och Los Angeles var jag äntligen framme, äntligen fick jag kliva ut ur planet och sätta foten på amerikansk mark. Nu återstod bara immigrationskontrollen, som en del tenderar att ha problem med.

Då jag satt i tredje kabinen utav fyra hamnade jag en bra bit bak i den långa kön nere vid kontrollen. Det dröjde inte länge förräns jag fick ett gott tecken vilket kändes som en lättnad. En av säkerhetsvakterna öppnade upp banden mellan kontrolldiskarna för amerikanska och internationella invånare. Helt plötsligt var jag andre man i en andra kö.

Tog ca 1 minut från dess att jag hamna i kön tills det var min tur att bli kontrollerad utav en inspektör. Efter att han snabbt kollat på mitt pass, min flygbiljett och transferbiljett samt det gröna formuläret som jag såg till att få på flyget, även om vissa utav kabinpersonalen menade på att jag inte behövde då jag föranmält mig via Internet
Eftersom jag tidigare varit i USA och känner till att inspektörerna stämplar denna tvågånger, både i över- och underkant, och sedan häftar fast den i passet slapp jag stå bland många andra snopna flygresenärer som tvingades stå och fylla i denna vid en bänk samtidigt som de möttes av irriterade blickar från ett antal säkerhetsvakter.

I vilket fall som helst var det inga problem för mig att komma in i landet. Fick tre frågor som jag svarade ärligt på och lämnade fingeravtryck.
Tydligen har de börjat ta avtryck på alla fingrar tillskillnad från då jag var i USA senast, då räckte det med pekfingret och tummen på vardera hand.
Turen höll i sig då jag efter en väldigt kort väntan fick min resväska.
Detta var på både gott och ont eftersom jag fick sitta och vänta på att Mikael och Brian skulle komma. Satt i minst en och en halv timme i en stol på flygplatsen och vänta.

Till slut fick jag två korta och smått förvirrande samtal av Mikael som frågade var jag satt. Han såg inte mig, men jag såg honom så fick skynda mig på för att vandra ikapp honom.
Brian som fick cirkulera lite med bilen stannade till och väskan lastades i bagaget och vi ställde siktet mot lägenheten. Det tog lite tid eftersom det var rusningstid och mycket trafik ute på vägarna.

Efter att vi kommit till lägenheten slängde jag in väskan och vi begav oss ut på Hollywood Blvd.
Det första jag noterade var alla stjärnor på gatan. En av dess stjärnor behövdes det inte så mycket funderande för att lista att just denna tillhörde Michael Jackson. En skara stod och fotograferade stjärnan samtidigt som andra stod och diggade till hans musik som någon spelade upp på sin portabla stereo (Boomblaster).


Mikael visade mig vart MI låg och jag träffade ett antal av hans skolkamrater och kompisar. De skulle tydligen ta lite fotografier till någon affisch. Gissa vem som fick agera fotograf!?! Jo jag... Det gick väl sådär, bilderna blev inte de bästa men jag är inte den som klagar utan fortsatte med att fotografera dem om och om igen, tills de insåg att det blev bättre om man tog en kort på dem en och en istället för alla på en och samma gång.
Dagen avslutades för min del efter att jag och Mikael var på ett ställe bortanför skolan och åt pizza. Därefter var det dags för repning kl 9,00 pm (kl 21.00) och jag drog tillbaka till lägenheten.

Nästföljande dag spenderades till en början nere vid poolen, där jag träffade Jill och Joe för första gången. För att senare mot kvällen var det dags för Concert for Cancer där Mikael deltog i det sista bandet som skulle spela. Det bjöds på mycket bra musik från MI studenter, i ärlighetens namn hade jag inte sett att de var studenter om inte upplägget hade varit som det var. De var alla mycket bra, några bättre än andra enligt mitt tycke.



Vi drog senare hem till Joe, Brian och Jill där det hölls fest. Något annat går då inte att säga för att det fanns 60 ölburkar. Nedan får ni se ett antal av dem, observera dock att detta inte är allt.

Under lördagen var vi på bio. Vi såg District 9 inne på Chinese Theater. Helt otroligt vilket ljud det var i denna biograf.
Senare på kvällen stannade jag hemma för att sova, hade inte sovit mer än 3 timmar, medans Mikael och Joe drog ut. Jag kan inte svara på exakt var de var, men jag vet att de hade en himla bit att gå på hemvägen då de hade tagit bussen tidigare.

Söndagen var vilodag och det hände inte så mycket under denna dag bortsett från att vi tog ett kvällsdopp nere i poolen. Mikael fick helt plötsligt för sig att han skulle använda sin flytande fåtölj som en surfbräda. Så här gick det iaf..


Senare på kvällen gick vi till SubwayJoe ville köpa sig en macka och jag donuts.

Detta är vad som hänt hittills.

För de som tyckte att det var intressant att läsa min synvinkel så kommer ytterligare någon uppdatering från mig i nästa vecka.
Hälsningar Christian."

3 kommentarer:

  1. Hello!
    Jiiiihaaaaa. En sån rese-skildring. Nice-fett!
    Eller nått.
    Hur som helst. Mina farhågor har blivit besannade. Micke har blivit en dansbands-musiker. Trodde nog att han skulle kunna stå emot, men icke. "Du-tuben" klippet påminner om en upptempo version av "leende guldbruna ögon".
    NÄ!, nu sitter jag här och ljuger igen. Rock on, en dag så ska jag stå där i publiken under din världsturne med ditt band. Och då skall jag berätta för alla som står runtomkring, där jag står, att den grabben som spelar bas - honom har jag lärt att klippa gräs, rensa ogräs, tömma sopor osv. Ja j-vlar i mej.
    Mvh, Kristins granne.

    SvaraRadera
  2. Nu är klockan slagit över till onsdag den 19:e även i Hollywood så:
    JÄTTEGRATTIS på födelsedagen! Par i två:or. !!!!!!
    Ja må han leva, Ja må han leva! Hipp, hipp HURRA, HURRA, HURRA, HURRA!
    Hoppas att du firar ordentligt där borta.
    Lär ju inte bli så svårt har vi ju alla förstått…!
    Lite ensamt här hemma, nu när du är i USA å Jessica är i Tunisien. Eller är det skönt ???? Får nog tänka över det där…. ;-)
    Kul med Chris berättelse. Fortsätter ni i samma takt hela tiden han är där, får han nog ta semester när han kommer hem igen!
    Men jag är inte riktigt med på din surfing teknik!
    Dom jag har sett surfa på TV, försöker att åka LÄÄÄÄÄÄNGS med vattnet, inte som en variant av kanonkulan.
    För det var väl inte på botten du skulle surfa?
    Du får nog ta och tänka om lite där tror jag!

    Så en liten kommentar till Kristins granne ang gräsklippning å trädgårdsskötsel: Du måste vara en hejjare på att lära ut alt att Micke lär sig ovanligt lätt, för han har mig veterligen ALDRIG övat hemma……

    Men grattis igen på födelsedagen, å så hörs vi av senare på skype!

    SvaraRadera
  3. Jag är en hejjare.
    Hej-hej.
    Mvh, Kristins granne.

    SvaraRadera